Pijn tijdens de bevalling

Nu je zwanger bent, ga je je misschien een paar dingen afvragen. Bijvoorbeeld over pijn bij de bevalling. Hoe erg zullen de weeën zijn? Wat als je er niet tegen kunt? Kun je dan iets voor de pijn krijgen? Bevallen doet pijn. Daar kan niemand omheen. Maar elke bevalling is anders. En de ene vrouw kan gemakkelijker met de weeën omgaan dan de ander. Hoeveel pijn jij zult hebben, kan dus niemand voorspellen. Maar maak je vooral niet teveel zorgen: er zijn allerlei manieren om pijn te verzachten. Met en zonder medicijnen, thuis en in het ziekenhuis.

Bekijk het filmpje over hoe om te gaan met pijn tijdens de bevalling.

Een paar feiten over weeën en pijn

• Je lichaam maakt pijnstillers aan, endorfines
  • Pijn komt in golven, tussen de weeën door is er rust
  • De pijn is niet steeds even erg, de weeën zijn oplopend van kracht en duur

Wat kun je zelf al voor de bevalling regelen?

• Regel dat er, naast ons, iemand bij je is om je te steunen. In de meeste gevallen zal dit je partner zijn. Uit wetenschappelijk onderzoek blijken vrouwen die continue steun krijgen minder pijn te voelen.
  • Bereid je goed voor, hierdoor zul je je beter kunnen ontspannen, het geeft je meer vertrouwen en het gevoel van controle. Lees boeken, tijdschriften, doe een zwangerschapscursus, ga naar de voorlichtingsavond in het Spaarne Gasthuis en stel al je vragen aan ons.
  • Rust goed uit in de laatste weken van je zwangerschap.

Tips om met de weeën om te gaan

• Zoek afleiding, vooral in het begin
  • Probeer verschillende houdingen uit
  • Zorg dat je het lekker warm hebt
  • Tel af: iedere wee is er eentje minder
  • Concentreer je op je ademhaling
  • Laat je masseren

Wat kunnen wij voor je doen?

We zullen ons best doen om je optimaal voor te bereiden op je bevalling. Speciaal voor je eerste bevalling geven wij samen met de gynaecologen van het Spaarne Gasthuis iedere maand een voorlichtingsavond over bevallen, thuis of in het ziekenhuis. Vertel ons persoonlijk op het spreekuur wat je wensen zijn en waar je je zorgen om maakt. Dan kunnen we samen kijken wat we speciaal voor jou en je partner kunnen betekenen, zodat jullie vol vertrouwen aan je bevalling beginnen.
Tijdens de bevalling zullen wij je zo goed als maar kan begeleiden en ondersteunen, rekening houdend met wat jij wilt. We weten wat we kunnen doen om de pijn te verzachten. We vragen regelmatig hoe het met je gaat, moedigen je aan en geven je partner aanwijzingen om de weeën goed op te helpen vangen. We vertellen je hoe ver je bent en hoe het verloop waarschijnlijk zal zijn. Mocht je pijnstilling nodig hebben, of wij vinden dat dat nodig is voor je, dan bespreken we de opties met jullie. We zullen altijd proberen met je mee te gaan naar het ziekenhuis om de zorg over te dragen aan de gynaecoloog.

Wat kun je in het ziekenhuis krijgen tegen de pijn?

Je kunt medicijnen tegen de pijn krijgen. Voor pijnbestrijding met medicijnen moet je altijd naar het ziekenhuis. De reden is dat bij toediening van medicijnen voortdurend je hartslag, bloeddruk en ademhaling moeten worden gecontroleerd. Ook de conditie van jullie kindje moet worden bewaakt. Registratie van de hartslag en de weeën gaat via een cardiotocogram (CTG). De apparatuur daarvoor is alleen beschikbaar in het ziekenhuis.

Lees via deze link alvast over de belangrijkste methoden en de voor- en nadelen daarvan. Dat kan je helpen om te kiezen als het nodig mocht zijn. Realiseer je dat voor alle medicijnen geldt dat bijwerkingen op het kind op lange termijn nog niet goed zijn onderzocht.

Hebben jullie nog vragen over dit onderwerp? Vraag het ons op het spreekuur!