Home » Miskraam

Miskraam

Wat is een miskraam

Als een zwangerschap voor de 16de week eindigt en het vruchtje spontaan wordt uitgedreven spreken we van een spontane abortus of een miskraam. Ook kan het gebeuren dat er bij de termijnecho gezien wordt dat het vruchtje niet aangelegd is of niet meer leeft. Dan spreken we over een “missed abortion”.

Hoe vaak komt het voor?

Ongeveer 10% van de zwangerschappen eindigt in een miskraam. Naarmate je ouder wordt, stijgt de kans op een miskraam. Tussen de 35 en 40 jaar? De kans op een miskraam is ongeveer 20 %. Ouder dan 40 jaar? De kans op een miskraam is ongeveer 30%. De meeste miskramen vinden plaats vóór de 13 weken, gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie.

Symptomen miskraam

Krampende pijn in de onderbuik, als een flinke menstruatiepijn, die enkele uren hevig kan aanhouden. De pijn kan uitstralen naar de rug en bovenbenen. Zeker niet elke buikpijn of elk bloedverlies betekent dat je een miskraam krijgt.
Bel ons bij klachten of ongerustheid gewoon!

Bloedverlies

Je kunt erg schrikken als je bloedverlies hebt in het begin van de zwangerschap. Maar bloedverlies in het begin van de zwangerschap duidt niet altijd op een miskraam. Zo kan je baarmoedermond door de verbeterde doorbloeding makkelijker bloeden (net als al je andere slijmvliezen, zoals bijvoorbeeld je tandvlees en je neus). Het bloedverlies komt dan vooral voor na gemeenschap of na (harde) ontlasting. Ook kan het bloedverlies komen door aambeien. De meest voorkomende vorm van bloedverlies in het eerste trimester van de zwangerschap is een innestelingsbloeding: een bloeding die ontstaat door ingroei van de zwangerschap in de wand van de baarmoeder.

Neem bij bloedverlies altijd contact met ons op.

Heftig bloedverlies tijdens een miskraam

De hoeveelheid vaginaal bloedverlies is verschillend. Vaak is het veel meer bloedverlies dan een menstruatie. Het is o.a. afhankelijk van de zwangerschapsduur: hoe verder de zwangerschapsduur, hoe heftiger het bloedverlies. Het gaat regelmatig samen met het verlies van bloedstolsels, die donkerrood van kleur en glad van vorm zijn.
Het bloedverlies en de buikpijn kunnen enkele uren heftig zijn, maar moeten daarna afnemen. Soms kan er nog enkele dagen wat helderrood bloedverlies zijn en kunnen er ook nog wat buikkrampen zijn. Na zo’n tien dagen moet het helemaal over zijn. Ga als er bloedverlies is niet in bad en hou je temperatuur in de gaten in verband met de kans op een opstijgende infectie.

Wat nu?

Als je denkt dat je misschien een miskraam hebt of krijgt, mag je altijd contact met ons opnemen. Wij bespreken dan met jou waar je op moet letten, maken eventueel een afspraak voor een echo, bespreken je gevoel en maken samen met jou en je partner een vervolgplan.

Als er heftig bloedverlies is, zijn wij natuurlijk 24 uur per dag voor je bereikbaar via 023-5263200 (toets 1).

Soms wordt er bij de termijnecho een “missed abortion” gezien. De echoscopiste belt ons dan en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Oorzaak van een miskraam

Een miskraam kun je niet voorkomen. Het gebeurt niet doordat je misschien ongezond geleefd hebt op het moment van de bevruchting of doordat je net gemeenschap hebt gehad. In 90% van de miskramen is een aanlegstoornis de oorzaak. Dit kan een fout zijn in de celdelingen, maar ook bijvoorbeeld een chromosomenafwijking. Er treedt dan een natuurlijk afstotingsmechanisme op: het vruchtje groeit niet verder en het lichaam stoot het af. Meestal gaat het hier niet om erfelijke afwijkingen. Het heeft dus geen gevolgen voor een volgende zwangerschap.

Lichamelijk herstel

Het lichamelijk herstel na een spontane miskraam of een curettage is meestal vlot. Het kan even duren voordat de menstruatiecyclus zich hersteld heeft.

Geestelijk herstel

De normale verwerking van een miskraam kan uiteenlopen van enkele weken tot ruim een jaar. Naast gevoelens van verdriet kan je schuldgevoelens, ongeloof, boosheid en een gevoel van leegte ervaren. Ze hoeven niet te worden ontkend of weggestopt. Probeer er over te praten, bijvoorbeeld met je partner, huisarts of met ons of je familie, of schrijf je gevoelens op. Dit kan helpen bij de verwerking. De rouwverwerking van vrouwen en mannen verloopt vaak verschillend.

Weer zwanger

Bij een zwangerschap na een miskraam is er geen reden om in het ziekenhuis onder controle te zijn, je mag je gewoon weer aanmelden bij de verloskundige. De eerste periode zal extra spannend zijn. Je weet dan immers nog niet of het dit keer wèl goed zal gaan. Er is dan de mogelijkheid om eerder een echo te maken. Dit kan vanaf ongeveer 8 weken. Vóór deze tijd heeft een echo nog geen zin, omdat er dan nog niet altijd hartactie aanwezig is en daaraan bepaald wordt of het een intacte zwangerschap is.