Geboorteaangifte

Als je baby geboren is, moet je binnen drie (werk)dagen je kind aangeven bij de ambtenaar van de burgerlijke stand (de geboortedag telt niet mee). Je doet geboorteaangifte in de gemeente waarin hij/zij is geboren. Na de aangifte geeft de ambtenaar van de burgerlijke stand een geboorteakte af.

Wat moet je meenemen voor de geboorteaangifte?

• uw geldig legitimatiebewijs en het geldig legitimatiebewijs van de moeder (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning)
  • uw trouwboekje of geregistreerd partnerschapsboekje (als dit van toepassing is)
  • de geboortedatum en geboortetijd van het kind
  • bewijs van erkenning als het kind van tevoren is erkend
  • akte van naamskeuze (als dit van toepassing is)

Als je baby geboren is in gemeente Haarlem, kun je op de website van de gemeente kijken voor meer informatie.

Hielprik & Gehoorscreening

In de eerste week na de geboorte van jullie kind komt er een medewerker van het consultatiebureau thuis op bezoek. Deze voert de hielprik en daarbij de gehoortest vaak tegelijk uit.

Waarom een hielprik?

De hielprik is een screeningtest voor pasgeboren baby’s om 19 zeldzame, maar ernstige aangeboren ziektes op te zoeken. Deze ziektes zijn niet te genezen, maar als ze op tijd worden opgespoord, zijn ze wel goed te behandelen. Je baby krijgt een klein prikje in zijn hiel en vervolgens worden er enkele druppels bloed afgenomen en onderzocht. In de hiel zijn de aderen het makkelijkst te vinden, omdat het een van de best doorbloede plekken in het lichaam van je baby is. Daarom is dit een geschikte plek om bloed af te nemen.

Uitslag hielprik

De uitslag komt uiterlijk vier weken na afname. Wanneer er geen aandoeningen worden opgespoord, zal je geen bericht terug krijgen. Als er wel iets mis is met de gezondheid van je kind, zal de huisarts binnen 4 weken contact opnemen voor een vervolgonderzoek.

Gehoorscreening

Een goed gehoor is belangrijk voor de ontwikkeling van je baby. Bij de gehoorscreening kan een eventuele afwijking aan het gehoor snel worden ontdekt. De gehoortest duurt slechts enkele minuten en doet geen pijn. De uitslag van de test verschijnt meteen op het apparaatje dat gebruikt wordt.

Meer informatie screening bij pasgeborenen: