In de zwangerschap zijn er verschillende onderzoeken die gedaan kunnen worden. Het reguliere zwangere bloedonderzoek wordt altijd gedaan. Voor de andere onderzoeken geldt dat je kunt kiezen of je ze wel of niet wilt laten doen. Lees hier alvast een korte beschrijving over de verschillende onderzoeken en kijk ook bij echoscopie. Wij bieden jullie ondersteuning bij het maken van een keuze.

Bloedonderzoek

Bij alle zwangeren wordt vroeg in de zwangerschap, in ieder geval vóór 13 weken, bloed afgenomen. Hieruit wordt de bloedgroep en rhesusfactor bepaald en worden een aantal infectieziekten getest. Daarnaast controleren we het ijzer- en suikergehalte van het bloed. Uitgebreidere informatie is te lezen op de website van het RIVM. De laboratoriumformulieren geeft de verloskundige tijdens het eerste bezoek mee. Bloedafname vindt plaats in één van de locaties van AtalMedial. Maak hiervoor tijdig een afspraak. Op indicatie wordt later in de zwangerschap meer bloedonderzoek gedaan.

NIPT screening op down-, edwards- of patausyndroom

Je kunt kiezen voor de NIPT  als je tijdens de zwangerschap al wilt weten of je kind het downsyndroom, edwardssyndroom of patausyndroom heeft. Voor het onderzoek wordt er bloed afgenomen en onderzocht door het laboratorium. Bloed prikken kan vanaf 11 weken en de uitslag duurt ongeveer 10 werkdagen. De NIPT geeft geen zekerheid. Soms zijn er wel aandoeningen, maar worden deze niet met de NIPT opgespoord. Maar als je een gunstige uitslag krijgt, hoef je geen vervolgonderzoek. Als je een ongunstige uitslag hebt kun je kiezen voor vervolgonderzoek. De NIPT kan ook andere aandoeningen (nevenbevindingen) vinden, je kiest zelf of je deze wilt weten. Je kunt alleen de NIPT laten doen als je meedoet met een wetenschappelijke studie (TRIDENT-2 studie). De kosten voor de NIPT zijn €175,-. Kijk voor meer informatie en een video over de NIPT op de website voor prenatale screening.